Monday 25 June 2012

Rawat Jerawat dengan Kunyit

Why not hari ni aku story pasal kunyit..Quite boring right? But u olls tau tak kelebihan yang ada pada kunyit ni.. Tahukah anda kunyit bukan sahaja digunakan dalam masakan tetapi kunyit juga boleh digunakan dalam merawat kecantikan diri.. 


Kunyit Hidup


Aku ada terbaca pasal kunyit ni kat satu majalah ni so, aku rasa nak share manfaat kunyit ni.. 



Kunyit dikenali dengan nama Latin Curcuma Domestica yang merupakan tanaman ubat asli dari Asia Tenggara. Kandungan zat pewarna kuning (curcumin) pada kunyit diyakini memiliki sifat anti-inflamasi (anti-keradangan), antiseptik dan pengeringan yang semuanya boleh membantu mengubati jerawat. Anti-inflamasi berfungsi membantu mengurangkan kemerahan yang berkaitan dengan jerawat.


Sementara antiseptik membantu membersihkan kulit daripada kotoran yang menyebabkan jerawat. Sekiranya jerawat kamu disebabkan oleh kulit berminyak yang berlebihan, kunyit dapat membantu untuk menyerap sebahagian daripada minyak berlebihan.


Ada beberapa petua yang boleh dimanfaatkan daripada kunyit untuk mengubat jerawat:
  1. Ambil segelas susu panas dan campurkan dengan satu sudu teh kunyit ke dalamnya. Kacau rata sehingga warna susu berubah menjadi kuning. Minum sekali sehari, sebaik2nya sebelum tidur. Cara ini akan meningkatkan sistem kekebalan tubuh untuk melawan jangkitan bakteria sehingga cepat menyembuhkan jerawat.
  2. Kunyit boleh terus disapu pada kulit untuk mengubati dan mencegah jerawat. Sapukan serbuk kunyit yang dicampurkan dengan air ke bahagian yeng berjerawat sekali atau dua kali sehari selepas membersihkan kulit.
  3. Menggunakan kunyit sebagai skrub untuk menghilangkan bekas luka jerawat. Ambil dua hingga tiga sudu teh serbuk kunyit, satu hingga dua titis jus lemon dan campurkan dengan satu hingga dua titis minyak zaitun atau minyak jojoba. Sapukan rata pada wajah dan biarkan selama 15 minit sebelum dibilas.





Hah u olls pernah tak badan gatal2 cam naik ruam..Aku pernah kena kalau tak silap kesah nya tahun lepas kot.. Badan aku gatal2 naik ruam kot, memang gatal yang amat.. Then aku try amek kunyit hidup campur dengan beras pastu tumbuk lumat la. kiranya buat cam lulur badan.. Insyallah lepas tu kurang la sikit rasa gatal2 kat badan aku..Aku amalkan dalam 2,3 kali gak la, akhirnya hilang la gatal2 tu Alhamdullillah..


Cara2 lulur/skrub buatan aku :-)


1 genggam beras (rendam selama 15 minit)
1 inci kunyit hidup
1 sudu makan madu
Sedikit perahan lime/lemon


Tumbuk beras bersama kunyit hidup sehingga halus/lumat (jangan kasar sangat nanti sakit kulit).
Kemudian masukkan madu dan perahan lime/lemon (asalkan limau jek) dan gaul rata.
Sapukan rata pada wajah dan badan dan biarkan sehingga kering. (wat macam pakai skrub).
Akhir sekali bilas sampai bersih..

Hasilnya wajah lebih berseri dan kulit menjadi lebih anjal bukan tu aje kulit pun lebih halus mulus..

Selamat Mencuba :)

No comments:

Post a Comment