Wednesday 12 September 2012

Khasiat Bunga Melur

Sebelum ni aku tak pernah tau khasiat bunga melur/jasmine..yang aku tau aku suka betul dengan bau bunga melur.. bunga melur ni kan aromaterapi yang ori..baunya dapat menenangkan minda..aku rasa tenang dan dapat tidur lena (aku kan ada simptom2 insomnia)..bangun pagi aku rasa badan ringan dan minda relax..

aku ada terbaca mengenai khasiat bunga melur ni..rupa-rupanya banyak gak khasiat dari bunga melur ni.. meh aku share apa yang aku baca..



1. Untuk demam dan sakit kepala.. ambil segenggam daun dan bunganya diramas dalam air dan airnya disapu ke dahi..ulang sehingga panas berkurangan..

2. Untuk sesak nafas, ambil 20 helai daunnya dirubus dengan secubit garam sehingga mendidih,. kemudian tapis dan minum airnya.

3. Untuk bengkak dari gigitan lebah, ambil segenggam bunganya diramas hingga hancur dan tampal pada bahagian yang terkena sengatan itu.


4. Untuk sakit mata (mata merah) segenggam daun ditumbuk halus dan ditampal pada dahi. Setelah kering tampal yang lain pula. ulang sehingga berasa sedikit lega (sembuh)

5. Untuk menambahkan air susu ibu. caranya ambil beberapa daun bunga melur dan giling hingga halus dan ditampal sekeliling payudara di waktu pagi sebelum mandi..kemudian cuci bersih sebelum menyusukan bayi..

6. Bagi ibu yang berhasrat untuk memberhentikan susu ibu, caranya dengan mengambil beberapa daun bunga melur ditumbuk lumat dan ditampal pada payudara

Selain itu, teh jasmine juga boleh mengurangkan tekanan darah tinggi dan kadar kolestrol, antioksida, mengurangkan stress, mencegah kanser tertentu, diabetes dan menguatkan sistem imun tubuh. Teh jasmine juga baik untuk menurunkan berat badan secara semulajadi. Teh jasmine dapat merangsang badan kita untuk membakar kalori/lemak dan menyinkirkan toksid dalam badan melalui pembungan air besar.

No comments:

Post a Comment