Tuesday 2 October 2012

First Time Buat Tart Telur

Yea Yea Yea
1st time aku try buat tart telur ni..dah lama nak try buat, tapi orang kata tak sampai seru..
alhamdulillah menjadi jugak tart telur ni walaupun tak de la cantik cam beli kat kedai..
rasa pun sedap plus pastry nya rangup..sebab mood aku baik + rajin aku snap pic tart ni sebelum aku ngap sampai abeh.. selalunya tak menyempat nak snap pic aku dah ngap dulu..



Untuk adunan tart ni aku buat half jek..tak boleh buat banyak2 family aku 4 orang jek termasuk aku hehe so, kita buat la half dapat la dalam 20 biji  coz acuan sederhana jek..dapat sorang 5 bijik..
cukup la kan tok pestaim aku buat.. 


adunan sebenar tart ni agak manis so aku kurangkan sedikit gula dan lebih kan senyuman jek..
sukatan gula tu agak2 la kan..kalau nak manis ikut full resipi (kat bawah ye)..kalau nak sederhana manis 
60 g gula aising dan 1/2 cawan gula sudah memadai.. takmo manis2 ye..


Bahan- bahan (30 keping):

Pastry
200g Mentega
80g Gula aising
360g tepung gandum
1 biji Telur
1/2 sudu kecil Esen vanila

Filling:

1 cawan Susu cair
4 biji Telur
1 cawan Gula
1 cawan air
1 sudu besar kastard
1/2 sudu kecil Esen vanila
pewarna kuning

Cara-cara:

  1. Pukul mentega dan gula aising sehingga kembang.
  2. Masukkan telur dan vanila sedikit demi sedikit.
  3. Masukkan tepung dan uli sehingga menjadi doh.
  4. Canaikan doh setebal 1/2 cm dan terap dalam acuan.
  5. Cucuk dengan garfu supaya tidak kembung.
  6. Bakar selama 10 minit pada suhu 180.
  7. Keluar dan masukkan filling dan bakar selama 10 minit lagi sehingga masak.
  8. Untuk adunan filling.. Campurkan semua bahan dan gaul sehingga sebati.


***next time kita nak buat churros lak ye..

No comments:

Post a Comment