Tuesday, 27 November 2012

KEK COKLAT BERGANDA

Assalamualaikum..

Hari ni kita share resipi Kek Coklat Berganda yang diubahsuai mengikut selera saya..
ada gaya jadi chef tak? 

kek ni dah lama saya buat..alhamdulillah menjadi walaupun pestaim buat..
saya buat masa raya haji aritu..baru nak up sket..ok kita tak payah nak cerita panjang2..
kalau nak tau sedap ke tak boleh la try buat sendiri ye..saya tak la pandai pun..budak baru belajar jek..

KEK COKLAT BERGANDA



Bahan Kek:
300g Gula (kurang lebih baik)
125g Mentega
3 biji Telur
220g Tepung Gandum
3g serbuk penaik
7g soda bikarbonat
60g serbuk koko
310ml air
1 cawan horlicks (resipi asal takde, taknak letak pun boleh)

Topping (Coklat Ganache):
500g Coklat gelap/masakan
230g Susu Cair
140g Mentega

Cara Membuat:
  1. Mula2 pukul gula dan mentega sehingga kembang. Kemudian masukkan telur satu persatu dan pukul lagi sehingga sebati.
  2. Masukkan tepung gandum,serbuk penaik, soda bikarbonat, serbuk koko dan horlicks ke dalam bancuhan tadi. kacau sebati.
  3. Kemudian masukkan air dan kacau sebati.
  4. Akhir sekali masukkan adunan tadi ke dalam loyang yang telah dilenser dengan sedikit mentega. Bakar pada suhu 180 darjah celcius selama 45minit (sehingga masak)
  5. Setelah kek sejuk, sapukan topping coklat di atas kek dan hiaskan mengikut citarasa.
  6. Untuk membuat coklat ganache dengan memanaskan susu terlebih dahulu. setelah itu campurkan susu kedalam coklat yang telah dipotong2. Masak secara double boiling. Apabila sejuk masukkan mentega ke dalamnya dan masak sehingga cair. sejukkan sebelum digunakan. 
*** untuk menghias saya lebih suka memotong kek kepada 3 bahagian dan dilapiskan dengan coklat ganache dan dihias mengikut citarasa saya..
*** kalau anda rasa sukatan coklat ganache banyak, boleh dikurangkan sukatannya. saya buat half jek..cukup2 untuk kek saya tu..
Selamat Mencuba :)

Saturday, 24 November 2012

CIK ME aka Belog

Assalamualaikum..

Do u miss me Cik ME?
perasan tak abeh2 huhu anok sapo la ni..
lama sangat saya tak update pape even MV pun..hmmm

Lepas raya aji aritu kemain buat2 bizi haha padahal takde menda buat pun..
dok umah goyang kaki sambil layan cite korea..wahh syok kan hidup macam ni..
walaupun...nan ado..

Eh! Eh! belog saya dah ada nama la..
Cik ME sedap tak?
mulai hari ni belog saya dengan rasminya saya letak nama Cik ME..
pepandai jek..
tetibe dapat idea nak letak nama belog ni..
pikir punya pikir ter ter sebut Cik ME..haa kira jadi la ye nama ni..

Nama belog: Cik ME
Nama tuan belog: FLYME
umo belog: baru 8 bulan
umo tuan belog: xoxo (secret)

Thursday, 25 October 2012

Esok Hari Raya!!!

Esok hari raya..Esok hari raya..
hari ni mesti dah ramai yang balik kampung tercinta wahh syok2 jumpa sanak saudara yang jauh dimata kan..kan..
aku memang tak balik kampung coz aku memang dah dok kampung 
hehe
takde nak rebut2 balik kampung..iloke my kampung..peace KELANTAN!!

Esok kita raya Haji..Esok kita raya Haji..
best dapat tengok orang buat korban..siap sedia dengan lembu masing2 ye..
jangan terlepas nanti melepas..
then makan time..nyum2 daging lembu yang fresh..
sedappp nyerrr
yea yea
(huh kalah bebudak *pang20kali*)

Raya haji jek aku tak bizi..raya puasa hari tu bizi bebenor..SEMPUTTT
mana nak siapkan jahit manik baju, buat biskut raya sendiri plus mak saudara tempah lagi..
kemain bizi tol..

tok raya ni aku bleh rilek2 ye..takde nya jahit baju bagai..pakai yang mana ada jek..
jangan nak sakan sangat la..bagi budak2 udah le..

apa aku nak buat hari ni ye..kita listkan dulu..
1. basuh kereta (wajib dah lama tak mandi)
2. buat biskut raya-cornflakes madu (wajib tiap2 raya)
3. buat kek (hurm tak decide lagi nak buat kek apa)
4. kemas rumah (esok kan raya, rumah kena kemas)
5. buat ketupat palas (ngah try test buat ketupat ciput2 dulu)
6. tengok tv (acara wajib setiap hari haha)

tu je la kot xtvt aku hari ni..tak boleh buat banyak2 aku kan PEMALAS! 
kalau dah kena penyakit M ni memang tak gerak la keja aku..
sebelum penyakit aku datang baik aku cau cin cau dulu..

Salam Aidiladha buat seluruh umat islam dimana jua..
kepada umat islam yang menunaikan ibadat HAJI, semoga anda mendapat HAJI MABRUR dan selamat kembali ke pangkuan keluarga tersayang..amin..
kepada yang sudi baca belog saya yang ntah papa ni,terima kasih banyak2 
(sudi2kan melawat belog ini)

SELAMAT HARI RAYA AIDILADHA
MAAF ZAHIR & BATIN
-Flyme-