Thursday, 7 February 2013

CELCOM OH CELCOM

Assalamualaikum...
Haii..lamanya kita tak muncul yer..rindu lak ngan belog sendiri..
nak kata bizi tu tak la kan..
the problem is haha coverage celcom yang slow cam siput sedut..
sabau je la..sepanjang musim hujan aritu coverage 3G CELCOM area rumah kita ni 
hurmm yang ado..menyakitkan hati jek..
hujung bulan 1 aritu kita beli la portable wifi CELCOM, 
ingatkan dapat coverage yang lebih baik..
huk aloh makin tak leh pakai for lappy asek terputus jek..
for android ok la boleh la..
hai la..
sejak dua menjak ni, makin menjadi-jadi, kadang-kadang takde coverage langsung..
Alhamdulillah harini boleh la daripada takde tu pun lama kot nak boleh loading..
boleh la check email and blog :)
ok la cau dulu..


p/s: ikutkan hati nak jek tukar ke maxis,mana tau ok area ni..tungguuuu



Tuesday, 27 November 2012

KEK COKLAT BERGANDA

Assalamualaikum..

Hari ni kita share resipi Kek Coklat Berganda yang diubahsuai mengikut selera saya..
ada gaya jadi chef tak? 

kek ni dah lama saya buat..alhamdulillah menjadi walaupun pestaim buat..
saya buat masa raya haji aritu..baru nak up sket..ok kita tak payah nak cerita panjang2..
kalau nak tau sedap ke tak boleh la try buat sendiri ye..saya tak la pandai pun..budak baru belajar jek..

KEK COKLAT BERGANDA



Bahan Kek:
300g Gula (kurang lebih baik)
125g Mentega
3 biji Telur
220g Tepung Gandum
3g serbuk penaik
7g soda bikarbonat
60g serbuk koko
310ml air
1 cawan horlicks (resipi asal takde, taknak letak pun boleh)

Topping (Coklat Ganache):
500g Coklat gelap/masakan
230g Susu Cair
140g Mentega

Cara Membuat:
  1. Mula2 pukul gula dan mentega sehingga kembang. Kemudian masukkan telur satu persatu dan pukul lagi sehingga sebati.
  2. Masukkan tepung gandum,serbuk penaik, soda bikarbonat, serbuk koko dan horlicks ke dalam bancuhan tadi. kacau sebati.
  3. Kemudian masukkan air dan kacau sebati.
  4. Akhir sekali masukkan adunan tadi ke dalam loyang yang telah dilenser dengan sedikit mentega. Bakar pada suhu 180 darjah celcius selama 45minit (sehingga masak)
  5. Setelah kek sejuk, sapukan topping coklat di atas kek dan hiaskan mengikut citarasa.
  6. Untuk membuat coklat ganache dengan memanaskan susu terlebih dahulu. setelah itu campurkan susu kedalam coklat yang telah dipotong2. Masak secara double boiling. Apabila sejuk masukkan mentega ke dalamnya dan masak sehingga cair. sejukkan sebelum digunakan. 
*** untuk menghias saya lebih suka memotong kek kepada 3 bahagian dan dilapiskan dengan coklat ganache dan dihias mengikut citarasa saya..
*** kalau anda rasa sukatan coklat ganache banyak, boleh dikurangkan sukatannya. saya buat half jek..cukup2 untuk kek saya tu..
Selamat Mencuba :)

Saturday, 24 November 2012

CIK ME aka Belog

Assalamualaikum..

Do u miss me Cik ME?
perasan tak abeh2 huhu anok sapo la ni..
lama sangat saya tak update pape even MV pun..hmmm

Lepas raya aji aritu kemain buat2 bizi haha padahal takde menda buat pun..
dok umah goyang kaki sambil layan cite korea..wahh syok kan hidup macam ni..
walaupun...nan ado..

Eh! Eh! belog saya dah ada nama la..
Cik ME sedap tak?
mulai hari ni belog saya dengan rasminya saya letak nama Cik ME..
pepandai jek..
tetibe dapat idea nak letak nama belog ni..
pikir punya pikir ter ter sebut Cik ME..haa kira jadi la ye nama ni..

Nama belog: Cik ME
Nama tuan belog: FLYME
umo belog: baru 8 bulan
umo tuan belog: xoxo (secret)