Sunday 22 July 2012

Berpuasa di Perantauan

oppss, bukan oversea ye hehe nun kat utara malaysia jek..
dah nama nya utara mesti lah kat kedah yer...
konon2 merantau la sangat..
bukan jauh mana pun..kg aku kat pantai timur yer..
(dari pantai timur ke utara malaysia)
study kat kedah..bunyik cam dok oversea..propa jek lebeh hehe

dulu mana aku pernah jauh dengan family..sejak study kat kedah..
perghh pengalaman puasa dengan kawan2 jek..
huaaa

Masa aku sem 1, kali pertama aku berpuasa kat u..
duduk hostel 1 bilik 2 orang jek..si member lak tak makan sahur..
aku sorang jek yang bersahur ni..siap tapow mee goreng ke nasi goreng tok sahur ni..
beli awal2..tak suka aku makanan tu dah sejuk..tak selera nak makan...

so,
tok panaskan makanan tu mesti la aku guna teknik rendam dengan air panas..
ala teknik double boiled (kan senang)
begitu la kaedah nye sepanjang puasa..
jiran2 aku tak pernah buat kot..makan jek makanan sejuk tu..
ish2 benda senang kot..
kene pikior sikit la..

masuk sem2 yang seterusnya, aku curik2 guna rice cooker..masak tok aku sorang je la..
roomate aku memang pesen tak makan sahur kot..
ke malas nak bangun..suka hati depa ye..
tok isi perut aku
hahaha
aku masak nasi + kari ayam (makanan dalam tin)
kan senang..
tengah malam aku masak nasi..
time sahur aku panaskan makanan dalam tin..
lepas tu, apa lagi makan la sahur..
lambat2 kang abeh time sahur..

kalau dah boring makanan dalam tin..
aku beli ayam percik/ayam bakar kat bazar ramadan..
aku panaskan tok makan sahur..

Masa aku sem 5,6 kot (cos aku 4 tahun yer)
aku dok dengan akak senior (last sem ye)
dok berdua je tau..
paling best la..akak ni jenis makan sahur gak..
ada geng aku..akak ni gak jenis masak sendiri..
apa lagi kitorang main masak2 la..
rice cooker masing2..
aku masak makanan aku, akak senior masak makanan dia..
sendiri beli, sendiri masak..
taim sahur ada gak kawan bercakap :)

masa aku dok hostel (memang la kena dok hostel sampai abeh blajar,
u aku jek kasi budak dok hostel tak boleh dok luar) 
haaa korang dah boleh agak kan kat mana u tu kan..
of cos la uum :)

itulah pengalaman aku berpuasa kat hostel..
nak makan panas2  macam kat umah kena la pandai2 cari alternatif sendiri..
kalu tak makan je apa yang ada ;)

sekian dulu yerr..

No comments:

Post a Comment